MARMURĂ

marmura
MARMURĂ

de IOSIF BRODSKI
Traducerea de Maşa Dinescu

Regia YURI KORDONSKY

 

 

Data premierei: 11 octombrie 2015

Durata spectacolului: 1h30 fără pauză

 

Distribuţia:

Publius            VICTOR REBENGIUC
Tullius              MARIAN RÂLEA

 

Decor şi costume NINA BRUMUŞILĂ

Lighting design LUCIAN MOGA

Asistent regie TAISIA ORJEHOVSCHI


Yury Kordonsky: Îmi doresc din tot sufletul ca acest text să fi fost o provocare pentru actori. Ambii sunt actori intelectuali, aceasta fiind singura cale de a aborda piesa. În timpul repetiţiilor am vorbit adesea despre filosofie, istorie, poezie, artă în general, pentru a înţelege modul în care funcţionează personajele: prin emoţie, dar şi prin idee. Am putut monta piesa aceasta, fiindcă ambii actori sunt intelectuali; ei au şi transmit puternic emoţia, dar au şi nişte minţi minunate, cu experienţă şi cunoştinţe despre istorie, ei înşişi fiind martori direcţi ai unor cataclisme istorice, martorii evenimentelor care au avut loc aici în ultimele decenii, evenimente care au schimbat faţa lumii. Piesa aceasta nu poate fi jucată de actori care n-au capacitatea de a aprecia poezia, arta. Cei doi trăiesc în ARTĂ. Viaţa însăşi e artă, de aceea ei pot vorbi şi simţi aceste teme, aceste subiecte care l-au frământat atât de mult pe Brodski...

Dramă intelectuală cu o înmărmuritoare densitate de idei, piesa laureatului cu Nobel pentru literatură care invocă teoria lui Albert Einstein e șlefuită de un meseriaș: piesele lui Kordonsky au consistența și frumusețea marmurei, iar publicul bucureștean ar trebui să se socoată norocos. Aș cum „nu toată lumea are noroc să i se cioplească moaca în marmură” (traducerea Mașei Dinescu din limba rusă e eclatantă; un triumf), nu mulți spectatori se pot bucura de acest regizor itinerant. Cutez să cred, chiar, că îi place teatrul din România, iar ropotele de aplauze cu care a fost răsplătit la final, după ce Victor Rebengiuc și-a dus mâna streașină la ochi pentru a-l găsi în sală și l-a invitat pe scenă, sunt adânc meritate. Horia Ghibuţiu

Pariul pe care Yuri Kordonsky îl face cu publicul din România are drept miză accesul la un alt tip de "spectaculos" - show-ul gândirii, al eschivei, al argumentelor, farmecul paradoxurilor, deconstrucţia logică, magia raţionamentelor. Adevărata împlinire - singura formă de libertate - este un cuget treaz, interogativ, curios, imaginaţia care sparge limite şi face imposibilul posibil. "Marmură" este o fascinantă rătăcire în inepuizabilul labirint al spiritului. Cântecul canarului - ecoul unei mări paşnice. Potopul - ca şi Roma - e etern. Răzvana Niţă

Yuryi Kordonskyi, Victor Rebengiuc, Marian Râlea şi Nina Brumuşilă îşi pun semnătura pe un spectacol excepţional. Care în nici un caz nu se adresează spectatorului superficial în căutare de teatru descreţitiv. Marmură e un spectacol de mare amplitudine artistică, intelectuală şi ideatică. Un spectacol filosofic. Şi poetic deopotrivă. Un spectacol de aleasă cultură teatrală. Fericit şi mândru Teatrul care îl are în repertoriu! Mircea Morariu

Într-un peisaj teatral în care la tot pasul întâlnești spectacole superficiale, în viziuni regizorale cu pretenții inovatoare pe tot felul de texte clasice sau moderne, ce devin de fapt, experimente subculturale, “Marmură” este o bucurie pentru oricine. Victor Rebengiuc și Marian Râlea, având din umbră îndrumarea inspirată a regizorului Yuri Kordonsky și cadrul decorului Ninei Brumușilă, ne pun în față la Teatrul “Bulandra” oglinda vieții propusă de Joseph Brodsky cel care a scris și eseul “Durere și rațiune”, ce are ecou și în această piesă. Ne provoacă să gândim mai atent la ce se întâmplă cu noi în lumea în care trăim. Spectacolul marchează un eveniment cultural pentru mișcarea noastră teatrală actuală.Ileana Lucaciu

Simplitate şi Complexitate – două esenţe tari ale întregului născut, două efemere fiinţe ce-şi caută reciproc sensul, un sens care se întreabă pe sine: e bine să fii simplu sau nu, e bine să fii complex sau nu. Şi dacă cineva va găsi un răspuns, va însemna că „marmura” a fost sfărâmată. Dragos N. Savu

Fără îndoială, această ”Marmură” scrisă de Joseph Brodsky și montată de Yuri Kordonsky pe scena sălii ”Toma Caragiu” a Teatrului ”Bulandra” se poate înscrie pe lista celor mai bune spectacole ale ultimelor stagiuni. Coerent, impecabil coagulat ca prestație actoricească, impact vizual și forță a simbolurilor, noul spectacol înscris în repertoriul Teatrului ”Bulandra” se adresează publicului care pune setea de a gândi înaintea propensiunii spre ”hai să ne râdem”. Gabriela Hurezean

Balansând între abstract și concret, între realism și metaforă, spectacolul de la Teatrul Bulandra, o piesă rară pe scena unui teatru, trăiește nu doar prin pro­punerea regizorală a unui Kordonsky, de­venit între timp un sceptic învederat, dar mai ales prin interpretarea celor doi actori uriași: Victor Rebengiuc și Marian Râlea. Doina Papp

Cea mai mare bucurie pe care mi-a oferit-o acest spectacol a fost faptul că am avut privilegiul să văd de aproape doi actori atât de mari, împreună, într-o conversaţie captivantă pe aceeaşi scenă. Gradenele spectatorilor se află în imediat vecinătate a spaţiului de joc, astfel că aceştia chiar pot trăi emoţiile pe care le exprimă actorii. Am văzut zâmbete şi m-am bucurat, am simţit tumult sufletesc, am simţit resemnare, nelinişte, frustrare şi m-am întristat. Le-am trăit puternic, iar pe drumul către casă m-am gândit că asta îţi fac actorii excepţionali. Pentru că interpretarea domnilor Rebengiuc şi Râlea a fost un festin actoricesc. Magistrală! Să vedeţi Marmură dacă iubiţi teatrul cu adevărat! Ileana Andrei

Mergeți, mergeți la „Bulandra”, Sala Icoanei, sunt multe răspunsuri acolo, sunt și mai multe întrebări, veți vedea. Și, în plus, veți auzi poezia care modelează toate cuvintele, ca un ecou al turnului de oțel, iar poezia aceea face toți banii. Alina Vâlcan

„Marmură”, nouă premieră la Bulandra, este unul dintre foarte rarele spectacole de pe scenele bucureştene care seamănă, fie şi din profil, unei capodopere. De ce? O sumară expunere de motive, deci. Andrei Crăciun


Petalele care zboară într-o lumină semidifuză, tăcerea, gesturile lui Rebengiuc, replicile despre timp şi moarte, mâna tremurândă a lui Marian Râlea căutând evadarea în somnifere, toate creează o poezie aparte, ce-ţi lasă un sentiment amar de durere şi neputinţă în faţa implacabilului -  această poezie şi emoţie răzbat dincolo de conceptualitatea ideilor, fapt definitoriu pentru spectacolele lui Kordonsky. Simona Chitan

Ne propunem aici să vorbim despre traducerea scenografică a unui text de mare poezie – drama însăşi întreţesând idei, gânduri şi sentimente despre poeţi, aceste minuni ale lumii, şi despre istorie şi poezie (şi despre neîntâlnirea lor, am putea spune, în spiritul lui Brodski) semnată de Nina Brumuşilă. Luminiţa Batali

bulandra1 30D 011
bulandra1 30D 013
bulandra1 30D 017
bulandra1 30D 056
bulandra1 30D 074
bulandra1 30D 077
bulandra1 30D 079
bulandra1 30D 080
bulandra1 30D 082
bulandra1 30D 088
bulandra1 30D 089
bulandra1 30D 159
bulandra1 30D 204
bulandra1 30D 209
bulandra1 30D 245
bulandra1 30D 266
bulandra1 30D 268
bulandra1 30D 276
bulandra1 30D 279
bulandra1 30D 283
bulandra1 5D 011
bulandra1 5D 042
bulandra1 5D 048
bulandra1 5D 081
bulandra1 5D 102
bulandra1 5D 128
bulandra1 5D 152
bulandra1 5D 158
bulandra1 5D 173
bulandra1 5D 194
bulandra1 5D 212
bulandra1 5D 221
bulandra1 5D 229
bulandra1 5D 234
bulandra1 5D 265
bulandra1 5D 282
bulandra1 5D 289
bulandra1 5D 322
bulandra1 5D 324
bulandra1 5D 334
bulandra1 5D 339
bulandra1 5D 369
bulandra1 5D 411
bulandra1 5D 414
bulandra1 5D 431
bulandra1 5D 434
bulandra1 5D 463
bulandra1 5D 466
bulandra1 5D 475
bulandra1 5D 479
bulandra1 5D 482
bulandra1 5D 488
bulandra1 5D 490
bulandra1 5D 499
bulandra1 5D 502
bulandra1 5D 541
bulandra1 5D 555
bulandra1 5D 579
bulandra1 5D 586
bulandra1 5D 603
bulandra1 5D 629
bulandra1 5D 641
bulandra1 5D 645
bulandra1 5D 690
bulandra1 5D 697
01/65 
start stop bwd fwd