ANATOMIE TITUS CĂDEREA ROMEI

ANATOMIE TITUS CĂDEREA ROMEI
- Anatomie Titus Fall of Rome -

de Heiner Muller
Traducerea: Sandra Cernat şi Oana Turbatu

 

amzulescu
amzulescu2
capota_androne_ciobanu
ciobanu_androne
ciobanu_capota_stanescu
groapa
maxim_stanescu
PC200001
PC200004
PC200008
PC200014
PC200042
PC200049
PC200109
ralea_androne
scripcaru_ralea
tamora
tamora_fiii
trei_andronici
01/19 
start stop bwd fwd


Fotografii de Paco Pascal Pamfil.

Naratorul
Dan Aştilean / Radu Amzulescu
Titus Andronicus
Cornel Scripcaru
Marcus, fratele lui Titus
Marian Râlea
Saturninus, împăratul Romei
Romeo Pop
Bassianus, fratele lui Saturninus
Şerban Pavlu
Tamora, regina goţilor
Camelia Maxim
Aaron, iubitul Tamorei
Claudiu Stănescu
Lucius, fiu al lui Titus
Daniel Popa
Aemilius, fiu al lui Titus
Marius Chivu
Quintus, fiu al lui Titus
Rodica Lazăr
Mutius, fiu al lui Titus
Radu Micu
Lavinia, fiica lui Titus
Anca Androne
Chiron, fiu al Tamorei
Marius Capotă
Demetrius, fiu al Tamorei
Adrian Ciobanu
Alarbus, fiu al Tamorei
Constantin Diţă
Gotul
Şerban Cellea
Clovnul
Ion Cocieru
Doica
Gabriela Curpăn
Bote
Anamaria Marinca

Regia: Alexandru Darie
Decoruri şi costume: Maria Miu

Light design: Alexandru Darie
Muzica: Adrian Enescu
Asistent regie: Sandra Răsvana Cernat

Data premierei: 17-18 ianuarie 2003

Durata spectacolului: 2h30min, cu pauză

Exploziv, de o incendiară modernitate, cu un impact extrem de puternic asupra publicului aşezat într-o arena. O bulversantă anatomie a istoriei şi literaturii născută în glasul unui narator care-şi plămădeşte personajele din magma sângelui. Montarea mizează pe forţa percutantă a unui lanţ nesfârşit de crime, a răzbunării şi sacrificiului, actuale astăzi mai mult decât oricând. Un spectacol impresionant despre violenţa care naşte monştri şi distruge aleatoriu destine.

...Aceste doua capete-mi vorbesc
Şi mă ameninţă să nu-mi găsesc odihna
Atâta timp cât n-oi înfige răul
În gâtul celor ce l-au făptuit... (
Titus)

...Dac-ai mâncat ce-aveai mai drag
mănâncă-ţi şi bastardul...
Cuţitul meu va fi desertul tău... (
Saturninus)

...Dacă visez aş da oricât să mă trezesc!
Şi de sunt treaz o stea să mă răpună,
Să mă cufund în somnul cel de veci!... (
Marcus)

...Cum aţi răscolit tot iadul
Şi n-aţi găsit în el un astfel de diavol?... (
Titus)

 

Cronici:

      Socant, exploziv, de o incendiara modernitate, cu un impact extrem de puternic asupra publicului asezat într-o arena. O bulversanta anatomie a istoriei si literaturii nascuta în glasul unui narator care-si plamadeste personajele din magma sîngelui. Alexandru Darie mizeaza pe forta percutanta a unui lant nesfîrsit de crime, a razbunarii si sacrificiului, actuale astazi mai mult decât oricînd. Un spectacol impresionant despre violenfla care naste monstrii si distruge aleatoriu destine. Tragismul este dublat de grotesc, iar durerea are în subtext clovneria. O montare care-ti taie respiratia. Politica este molozul ce absoarbe o lume în destramare într-o anatomie incisiva si bulversanta a literaturii, ea însasi un tulburator proces de gestatie. Tragismul este dublat de grotesc, iar durerea agonizanta are în subtext clovneria. Michaela Michailov

      Spectacolul lui Alexandru Darie reafirma pozitia redutabila a Teatrului Bulandra ca etalon de calitate... (Adrian Mihalache - DILEMA, nr.516,14-20 Februarie 2003)

      Publicul este chemat să asiste la un carnagiu cu accente burleşti. Radu Amzulescu în rolul Naratorului face un recital absolut memorabil. Maurul Aaron îi prijeluieşte lui Claudiu Stănescu o evoluţie sclipitoare. Cornel Scripcaru în rolul lui Titus Andronicus dansează cu graţie pe tăişul subţire ce desparte tragicul de comic. Alexandru Darie a pariat pe Shakespeare, pe Heiner Muller, pe istoria care se repetă, pe gagul negru şi pe o trupă de zile mari şi a câştigat! La sala de la Grădina Icoanei s-a născut un mare spectacol! (Naţional)

      Alexandru Darie demonstrează că este acelaşi regizor care a creat marile spectacole Trei surori, Poveste de iarnă sau Iluzia comică. Anatomie. Titus. Căderea Romei propune o temă de meditaţie extrem de tulburătoare. Camelia Maxim în rolul Tamorei face o demonstraţie de profesionalism. Tinerii actori Marius Capotă şi Adrian Ciobanu creează un cuplu special care dincolo de performanţe fizice, te copleşeşte prin rafinamentul şi ingenuitatea interpretării. Muzica creată de Adrian Enescu este copleşitoare, stranie, augmentând drama poveştii. Costumele create de Maria Miu, în nuanţe de alb şi roşu esenţializează întreaga nebunie şi ferocitate a luptei pentru putere. (Azi)


      Spectacolul în regia lui Alexandru Darie este o extraordinară desfăşurare a tuturor celor prezenţi în scenă, alternând tragedia cu comedia sarcastică, parodică, în cheie postmodernă. Cu manevre de lumini extrem de ingenioase, pe care şi le asumă chiar regizorul, cu o prestaţie actoricească înaltă, spectacolul este un eveniment. Succesul s-a materializat în seria nesfârşită de aplauze, prelungite minute în şir. (România Liberă)


      Anatomie.Titus.Căderea Romei, un spectacol senzorial... Spectacol modern de teatru, asemănător unui film... Radu Amzulescu realizează un rol memorabil. Evoluţia lui Claudiu Stănescu în maurul Aaron este o creaţie actoricească. Rolul împăratului desfrânat şi ridicol este relevat cu ştiinţă actoricească de Romeo Pop. (România liberă)

      Alexandru Darie poartă publicul într-un iluzoriu traveling circular. (Cronica română)


      Camelia Maxim în rolul Tamorei se dovedeşte o forţă dezlănţuită. Marius Capotă şi Adrian Ciobanu alcătuiesc un soi de personaj cu două capete, un monstru hidos, hrănit cu ură şi batjocură. Se remarcă tinerii actori Marius Chivu, Şerban Pavlu, Rodica Lazăr, Daniel Popa. Impresionează două debutante: Anca Androne şi Ana Maria Marinca. Regizorul se dovedeşte din nou un admirabil light-designer. Impresionant se arată întreg acest circ al vieţii, în care oamenii se măcelăresc absurd. Spectacolul te lasă fără glas, cu degetul mare ridicat în sus. (Adevărul)

În consens cu semnificatiile configurate înca din primul capitol al piesei (Anatomie), luminile reprezinta si ele o disectie operata asupra învelisului de fapte si vorbe ce definesc fiecare personaj, fiecare scena conflictuala, ba chiar si asupra labirintului launtric al eroilor, acolo unde se petrec marile seisme ale firii, se tes pasiuni, resentimente, gînduri de razbunare, se pregatesc gesturi de mila, ura, dragoste si durere, ori dialoguri imaginare, de o cinica ironie, cu justitia suprema. (Ion Parhon - România Liberă) - Citeşte tot articolul

Personajele din "Titus", admirabil interpretate, mai ales cele masculine (Cornel Scripcaru Marian Râlea, Romeo Pop, Ion Cocieru - excelenţi), plănuiesc şi îşi asumă uciderea, dar o suportă ele însele în cunoştinţă de cauză. (Horia Gărbea - Flacăra) - Citeşte tot articolul